Page 123 - วารสารกรมการแพทย์แผนไทยฯ ปีที่ 17 ฉบับที่ 3
P. 123

J Thai Trad Alt Med                                    Vol. 17  No. 3  Sep-Dec 2019  473




                             ข้อสรุป                        D.C.: American Psychiatric Association Publishing;
                                                            2013.
                 องค์ประกอบของดนตรีด้านระดับเสียง/ทำานอง    2.  Zachor DA, Merrick J. Introduction: Autism Spectrum

            ของบทเพลงเป็นองค์ประกอบที่สามารถส่งเสริม        Disorders. In: Zachor DA, Merrick J, editors. Under-
                                                            standing Autism Spectrum Disorder: Current research
            ปฏิสัมพันธ์ร่วมทางสังคมในเด็กออทิซึมได้มากที่สุด   aspects. New York: Nova Science Publishers; 2013. p.
            รองลงมาคือองค์ประกอบด้านเนื้อเพลง และองค์       i-viii.
                                                          3.  Mundy PC. Autism and joint attention: Development,
            ประกอบด้านสีสันของเสียง ข้อค้นพบนี้นำาไปสู่ข้อ
                                                            neuroscience, and clinical fundamentals. New York:
            เสนอแนะให้แก่นักดนตรีบำาบัดในการเลือกใช้องค์    Guilford Press; 2016. 350 p.

            ประกอบของดนตรีผ่านกิจกรรมดนตรีที่เหมาะสม      4.  Mundy PC, Acra CF. Joint attention, social engagement,
                                                            and the development of social competence. In: Fox PJ,
            โดยพิจารณาเลือกบทเพลงที่มีระดับเสียง/ทำานองและ  editor. The development of social engagement: Neuro-
            เนื้อเพลงที่เด็กชื่นชอบหรือคุ้นหูโดยเฉพาะเมื่อนัก  biological perspectives. New York: Oxford University
                                                            Press; 2006. p. 81-117.
            ดนตรีบำาบัดต้องการให้เด็กร้องเพลงตาม นอกจากนี้    5.  Morales M, Mundy PC, Rojas J. Following the direction
            ควรพิจารณาเครื่องดนตรีที่มีสีสันของเสียงที่เด็กชื่น  of gaze and language development in 6-month-olds.
                                                            Infant Behavior and Development. 1998;21(2):373-7.
            ชอบและตอบสนองได้ดี ซึ่งจะสามารถช่วยส่งเสริมให้    6.  Mundy PC, Newell L. Attention, joint attention, and
            พวกเขามีปฏิสัมพันธ์ร่วมทางสังคมได้ดียิ่งขึ้น อย่างไร  social cognition. Current Directions in Psychological
                                                            Science. 2007;16(5):269-74.
            ก็ตามผลที่ได้จากการวิจัยนี้มาจากการวิเคราะห์ข้อมูล    7.  Adamek MS, Thaut MH, Furman AG. Individuals with
            ของกลุ่มตัวอย่างที่มีภาวะออทิซึมจำานวน 3 ราย    autism and Autism Spectrum Disorders. In: Davis WH,
            ทั้งนี้การศึกษาในครั้งต่อไป จึงควรเพิ่มจำานวนกลุ่ม  Gfeller KE, Thaut MH, editors. An introduction to music
                                                            therapy: Theory and practice. Silver Spring, MD: Ameri-
            ตัวอย่างให้มากขึ้น                              can Music Therapy Association; 2008.
                                                          8.  Humpal M, Kern P. Evidence-based practice for young
                       กิตติกรรมประก�ศ                      children with Autism Spectrum Disorders: Implications
                                                            for music therapy. In: Kern P, Humpal M, editors. Early
                 บทความวิจัยฉบับนี้เป็นส่วนหนึ่งของ โครงการ  childhood music therapy and Autism Spectrum Disor-
                                                            ders: Developing potential in young children and their
            วิจัย เรื่อง “การวิเคราะห์องค์ประกอบของดนตรีที่ใช้  families. London: Jessica Kingsley Publisher; 2012. 304 p.
            ในการบ�าบัดที่มีผลต่อการส่งเสริมปฏิสัมพันธ์ร่วมทาง    9.  Berger DS. Music therapy, sensory integration and the
                                                            autistic child. London: Jessica Kingsley Publishers; 2002.
            สังคมในเด็กออทิซึม’’ ที่ได้รับทุนสนับสนุนการวิจัย  255 p.
            จากสำานักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษาและ         10.  Alvin J, Warwick A. Music therapy for the autistic child.
                                                            Oxford: Oxford University Press; 1992. 168 p.
            มหาวิทยาลัยมหิดล ภายใต้โครงการมหาวิทยาลัยวิจัย
                                                          11.  Lim HA. Developmental speech-language training
            แห่งชาติ ปีงบประมาณ 2558 ขอขอบคุณคณะกรรมการ     through music for children with Autism Spectrum Dis-
            การอุดมศึกษา หน่วยงาน และผู้ที่เกี่ยวข้องการ    orders: Theory and clinical application. London: Jessica
                                                            Kingsley Publishers; 2011. 208 p.
            สนับสนุนทุนการวิจัยในครั้งนี้                 12.  Kellogg J. Music therapy and Autism Spectrum Disorder:
                                                            Examining the potential similarities and influences of
                           References                       Greenspan’s DIR/floortime model and music therapy
              1.  American Psychiatric Association. Diagnostic and sta-  treatment. Latvia: Lambert Academic Publishing; 2013.
                tistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington,   84 p.
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128