Page 111 - วารสารกรมการแพทย์แผนไทยฯ ปีที่ 17 ฉบับที่ 3
P. 111

J Thai Trad Alt Med                                    Vol. 17  No. 3  Sep-Dec 2019  461





               Therapeutic Function of Music Elements to Enhance Joint Attention in Chil-
               dren with Autism Spectrum Disorder

               Patchawan Poopityastaporn , Natee Chiengchana †,‡
                                     *
               * College of Music, Mahidol University, Nakhon Pathom 73170, Thailand
               † Ratchasuda College, Mahidol University, Nakhon Pathom 73170, Thailand
               ‡ Corresponding author: natee.che@mahidol.ac.th

                                                 Abstract

                    The purpose of this study was to analyze therapeutic functions of music elements used during music therapy
               sessions to enhance joint attention in children with autism spectrum disorder. Through music therapy interventions
               delivered by a music therapist such as singing, music instrument playing (e.g., drums, handbell, maracas, piano,
               or guitar), and dancing, eight music elements, consisting of timbre, rhythm, tempo, pitch/melody, dynamics, lyr-
               ics, form, harmony, and style, were analyzed. Video-based observation research design was employed to collect
               the frequency of joint attention behaviors through music therapy interventions categorized by music elements and
               activities used to enhance joint attention behaviors of three children with autism spectrum disorder, ages 7 – 10,
               during their music therapy sessions at the Division of Music Therapy, College of Music, Mahidol University from
               June 2015 to March 2016. The results of this study showed that the music element most frequently utilized by
               the music therapist to enhance joint attention behavior in three children with autism spectrum disorder was pitch/
               melody, followed by lyrics and timbre. These uses of the music elements were observed to occur the most during
               the instrument playing activities or when the music instrument activities were integrated with other activities. The
               music elements were presented through preferred songs and music activities that can effectively enhance children’s
               motivation for joint attention.
                    Key words: Autism Spectrum Disorder, joint attention, music therapy, music elements






                             บทนำ�                      พยากรณ์โรคของเด็กออทิซึมในแต่ละรายมีความแตก

                 กลุ่มอาการออทิซึม (Autism Spectrum     ต่างกัน ในขณะนี้ยังไม่มีการค้นพบวิธีป้องกันออทิซึม

            Disorder) เป็นความผิดปกติด้านพัฒนาการระบบ   ที่ได้ผลแน่นอน และยังไม่มียาที่สามารถรักษาอาการ
            ประสาท (neurodevelopmental disorder) ชนิด   ของออทิซึมให้หายขาดได้ แต่อย่างไรก็ตามการตรวจ
            หนึ่งที่เริ่มแสดงอาการในช่วงต้นของระยะพัฒนาการ   พบอาการตั้งแต่เนิ่น ๆ และการเริ่มต้นดูแล บำาบัด

            โดยแสดงความบกพร่องในด้านการสื่อสารทางสังคม   และให้การศึกษาที่เหมาะสมกับความต้องการจำาเป็น
            และพฤติกรรม ทำาให้เกิดความยากลำาบากในการใช้  ของเด็กออทิซึมตั้งแต่ยังเล็กจะสามารถบรรเทาความ
            ชีวิตประจำาวัน เนื่องจากอาการของออทิซึมมีความ  รุนแรงของอาการ และช่วยให้สามารถใช้ชีวิตในสังคม

            หลากหลายและมีความรุนแรงหลายระดับ จึงจัดว่า  ได้เหมือนคนทั่วไป
                                                                      [1-2]
            เป็น “กลุ่มอาการ’’ (spectrum disorder) ทำาให้การ     จากเกณฑ์การวินิจฉัย โดยสมาคมจิตแพทย์
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116