Page 77 - วารสารกรมการแพทย์แผนไทยฯ ปีที่ 17 ฉบับที่ 2
P. 77
J Thai Trad Alt Med Vol. 17 No. 2 May-Aug 2019 215
Preliminary Study on Using Practice Contorted Hermit for Increasing
Attentiveness among Children with Attention Deficit Hyperactivity
Disorder
Kamolporn Ajjanarassamee , Somkit Prabpai
*
Health Education, Department of Physical Education, Kasetsart University, Bangkok 10900, Thailand
*Corresponding author: kaymiyo@gmail.com
Abstract
This research is a quasi experimental research design (One Group Pretest-Posttest Design) study on the
efficacy of using the contorted hermit exercise to treat children with attention disorders, with a goal to increase
concentration in these children. 5 poses from a possible 80 were selected and adapted for use in the contorted
hermit exercise. The 5 poses were then renamed to harmonize for easier rememberance: Arun-Berk-Fah (Relief of
bodily discomfort), Sakuna-Lu-Lom (Against chest oppression), Thep-Panom-Song-Gai (For longevity), Sabai-Ura
(Relief of abdominal pain and scapular discomfprt), and Ratree-Sawad (Relief of chest trouble from cough and
asthma). The sample group was 4 children who have been diagnosed with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
(ADHD) by a pediatrician. The data was collected before and after the program had been applied by observing
behavior in the children, and recording the disorder’s effects on a behavior record form. The 30-minute program
was conducted once a week for 6 weeks. The data was then analysed using descriptive statistics, for instance mean
and standard deviation, and content analysis. The demographics of the 4 volunteers in this study were male, aged
between 7–8 years old, one was diagnosed with ADHD only (25%), and the other three were diagnosed with both
autism and ADHD (75%). They could read, write, and understand commands. The results showed that after the
program had been applied, the experimental group’s behaviors such as impulsivity, hyperactivity, and inattention
decreased. The sample group’s behavior changed clearly in accordance with the changes of their blood pressure
and heart rate, that decreased in activity in each week.
Key words: ADHD, children, meditation, contorted hermit
บทนำ� 2. อาการซน อยู่ไม่นิ่ง และอาการหุนหันพลัน
โรคสมาธิสั้น (Attention Deficit Hyperac- แล่น เด็กจะมีลักษณะซน ตื่นตัวตลอดเวลา พูด
tivity Disorder; ADHD) เป็นโรคทางจิตเวช ผู้ป่วย มาก เล่นเสียงดัง ใจร้อน ชอบขัดจังหวะหรือพูดแทรก
มักมีอาการอยู่ไม่นิ่งหรือซน หุนหันพลันแล่น และ ผู้อื่น คอยอะไรนาน ๆ ไม่ได้ [1]
ไม่มีสมาธิ แบ่งออกเป็น 2 กลุ่มอาการตามเกณฑ์การ อาจพบร่วมกับภาวะอื่น ๆ เช่น โรคการเรียน
วินิจฉัยโรคสมาธิสั้น DSM IV-TR ได้แก่ รู้บกพร่อง (Learning Disorder; LD) ปัญหา
1. อาการขาดสมาธิ เช่น อาการวอกแวก พฤติกรรมดื้อ ต่อต้าน ไม่ทำาตามคำาสั่ง โรคกล้าม
ง่าย หงุดหงิดง่าย ทำางานไม่เสร็จ ขาดสมาธิในการ เนื้อกระตุก (Tics) โรควิตกกังวล เป็นต้น ส่งผล
เรียนหรือเล่น ไม่ค่อยฟังเวลาพูด ทำางานผิดพลาด กระทบทั้งด้านการเรียน สังคม พัฒนาการ และยังเป็น
บ่อย ๆ ไม่ค่อยเป็นระเบียบ หนีปัญหา ขี้ลืม ทำาของ สาเหตุของปัญหาพฤติกรรม และอารมณ์ของเด็กและ
หายบ่อย วัยรุ่น เช่น พฤติกรรมก้าวร้าวรุนแรง พฤติกรรมติด