Page 125 - วารสารการแพทย์แผนไทย ปีที่ 20 ฉบับที่ 2 พฤษภาคม-สิงหาคม 2565
P. 125

J Thai Trad Alt Med                                   Vol. 20  No. 2  May-Aug  2022  323





               Perspectives of Community Enterprises on the Liberal Medical Cannabis Policy


               Nitiphol Thararoop , Krit Pongpirul †
                               *,§
               * Faculty of Public Administration, Dhurakij Pundit University, Bangkok 10210, Thailand
               † Department of Preventive and Social Medicine, Faculty of Medicine, Chulalongkorn University, Bangkok 10330,
               Thailand
               § Corresponding author:  nitiphol.tha@dpu.ac.th

                                                 Abstract

                    The objectives of this paper were to study (1) the development of the liberal medical cannabis policy, (2) the
               approved community enterprises for growing cannabis, and (3) the farmer groups who wanted join the community
               enterprises for growing cannabis. Thus study used qualitative research methods such as document research and
               interviews with key informants, namely community enterprises that were approved to grow cannabis and farmer
               groups who wanted to join community enterprises for growing cannabis; and inductive data analysis methods were
               deployed. The results showed that: (1) from 2019 and 2022, the liberal medical cannabis policy has provided pa-
               tients with the opportunity to receive treatment at medical cannabis clinics and allowed  community enterprises to
               legally grow cannabis; (2) in the perspective of approved community enterprises for growing cannabis, the policy
               aimed for medical use and income generation for community enterprises; and (3) in the perspective of farmers who
               wanted to join community enterprises for growing cannabis, the policy aimed for medical use and to give farmers
               the opportunity to legally grow cannabis. Thus, it is suggested that (a) the community enterprises that want to fol-
               low the liberal medical cannabis policy should develop their administrative systems according to the established
               standards and (b) the Ministry of Public Health together with relevant agencies should organize regional and local
               teams to be mentors and consultants for those that want to set up a cannabis growing community enterprise.
                    Key words:  cannabis, community enterprise, public policy








                     บทนำ�และวัตถุประสงค์               เศรษฐกิจชนิดใหม่ที่สร้างโอกาสให้กับเกษตรกรไทย [3]

                 ธนาคารแห่งประเทศไทยรายงานว่า ภาค             ปี พ.ศ. 2564 กระทรวงสาธารณสุขอนุญาต
            การเกษตรมีจ�านวนแรงงานคิดเป็นร้อยละ 30 ใช้พื้นที่  การใช้ประโยชน์จากส่วนต่าง ๆ ของกัญชา เช่น ใบที่
            ท�าเกษตรร้อยละ 40  คิดเป็นมูลค่าผลิตภัณฑ์มวล  ไม่ติดกับช่อดอก ล�าต้น เส้นใย ราก โดยต้องมีสาร

            รวมภายในประเทศได้เพียง ร้อยละ 10  สอดคล้อง  เตตราไฮโดรแคนนาบินอล (Tetrahydrocannabinol,
                                          [1]
                                                                                    [4]
            กับรายงานภาวะหนี้สินครัวเรือน พบว่า ปี พ.ศ. 2562   THC) ไม่เกินร้อยละ 0.2 โดยน�้าหนัก  และอนุญาต
            เกษตรกรมีหนี้สินราว 221,490 บาทต่อครัวเรือน  ให้กลุ่มวิสาหกิจชุมชนที่ท�าสัญญาร่วมกับหน่วยงาน
                [2]
            ต่อปี  และในปีเดียวกันรัฐบาลได้เริ่มขับเคลื่อน  ของรัฐ หรือสถาบันอุดมศึกษาที่มีหน้าที่ศึกษาวิจัยหรือ
            นโยบายกัญชาเสรีทางการแพทย์เพื่อให้กัญชาเป็นพืช  จัดการเรียนการสอนเพื่อประโยชน์ทางการแพทย์หรือ
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130